Anul trecut, Chișinăul a fost surprins de schimbarea binecunoscutului centru comercial „Lumea Copiilor”. De pe fațadă au dispărut afișele de diferite tipuri și stiluri, iar vitrinele au fost reamenajate. Am discutat cu responsabilii de noua față a centrului comercial „Gemeni” – cu agenția de publicitate MMG și cu Nadejda Baitoi, New Business Director al acestei companii.
GEMENI este unul dintre simbolurile Chișinăului. Responsabilitatea este mare. Cum s-a desfășurat procesul de lucru asupra acestui proiect?
Atunci când am primit oferta de colaborare am înțeles din start că acest proiect este unul deosebit. Să lucrezi la una dintre cărțile de vizită ale orașului nostru este deopotrivă cool și plin de inspirație. Am elaborat câteva concepte total diferite, care ne sunt toate la fel de dragi.
Prin urmare, ceea ce văd astăzi chișinăuienii este una dintre cele câteva versiuni? Ce idei au mai fost?
Am început prin incursiunea în istoria centrului comercial. Așa a luat naștere primul concept: magazin-muzeu. Stil clasic, referiri la istoria Gemeni, fotografii înrămate ale Chișinăului vechi și fonturi cu motive naționale.
Al doilea concept ne-a transferat în copilărie, pe vremea când centrul comercial purta denumirea de „Lumea Copiilor”. Aici am folosit un aspect estetic lejer și ghiduș. Gama cromatică pastelată și formele calde creau o senzație de bucurie copilărească.
Al treilea concept se bazează pe idei contemporane, pe stil concis și pe noile tendințe. Anume această versiune a fost aprobată de beneficiar. Acest proiect are menirea să ne deschidă ușile spre viitor, ci nu să ne întoarcă în trecut. Aici există spațiu pentru dezvoltare, o tendință spre mai mult și muncă cu perspectivă. Transformarea deja a început și, în pofida procesului îndelungat, suntem încrezători că ideile generate inițial vor fi realizate în mare măsură.
Se știe că una dintre cele mai complicate etape în crearea unui brand este logotipul. De ce noul logotip Gemeni arată anume așa?
Da! Cu logotipul începe orice lucrare asupra brandig-ului. Pentru a reda încărcătura emoțională a brandului – prospețime, simplitate, bucurie de viață, deschidere către nou, am utilizat un tipar laconic și modern.
Reflexia în oglindă a celor doi E este, de fapt, reprezentarea stilizată a scărilor centrului comercial. Am decis că acestea merită o atenție deosebită. Imaginași-vă doar, câte generații de chișinăuieni și oaspeți ai capitalei au urcat aceste scări!
De asemenea, reflexia în oglindă a celor doi E ilustrează sensul cuvântului Gemeni.
Probabil, cel mai remarcabil lucru reprezintă noile culori ale designului. Neașteptat, mai cu seamă în comparație cu varianta precedentă.
Da. Așa este. Am ales o identitate deopotrivă dinamică și laconică. În opinia mea, orașului îi lipsește o expresivitate stilată. Am folosit culori aprinse, pentru a adăuga culoare și dispoziție atât vizitatorilor centrului comercial, cât și pe străzile Chișinăului.
Povestiți-ne despre slogan! În jurul lui s-a făcut mare tam-tam!
Oh, da! Cuvintele „Gemeni” și „Oameni” înseși sunt ca gemene. De aceea, conceptul omenirii l-am făcut primordial în slogan. „Gemeni – Pentru Oameni”.
Există sensul de „om” – ca termen generalizant pentru întreaga populație a globului. Dar există și sensul de „om” – de la cuvântul „omenire”. Când cineva săvârșește o faptă bună, se zice despre el „Iată acesta este Om!”. Iată, noi facem referire la asemenea Oameni.
Gemeni nu este doar pur și simplu o locație cu multe buticuri diferite. Aceasta este o amintire din copilărie – când mama îmi cumpăra o jucărie atât de râvnită din Lumea Copiilor. Iar peste ani, am revenit aici să-mi aleg o agendă și caiete pentru caligrafie. Aici, aproape de maturitate, mi-am ales rochie pentru balul de absolvire, iar mai apoi și stofă pentru rochia de mireasă. Astăzi venim la Gemeni după o cravată pentru întâlniri de afaceri, după inele de cununie și după jucării sunătoare pentru nou-născuți. Gemeni – este al nostru, al tuturor, e o parte din copilăria noastră, a tinereții și a maturității. De aceea el este PENTRU oameni și DESPRE oameni.
Apropo, despre motivele vacarmului… Cine este fata care ne privește de la intrarea principală?
Ea este continuarea aceleași idei a Omului ca valoare fundamentală. În varianta finală, din vitrine ne vor primi oameni foarte diverși. Noi toți suntem diferiți și irepetabili. Avem înălțimi diferite, culori diferite ale părului, pielii și chiar a dinților. Însă în fiecare există propria-i frumusețe. Și pe toți ne unește umanitatea – calități bune și pozitive.
Spuneți-ne ce idei au mai fost generate, dar încă nu sunt realizate.
Dintre cele mai interesante sunt organizarea spațiului interior și vitrinele. Ca să obținem un rezultat simplu, estetic și eficient am lucrat minuțios asupra logicii și stilului fluxului de oameni în zona centrală.
Vitrinele în noul Gemeni nu vor servi doar pentru demonstrarea mărfii, acestea au de transmis un mesaj profund și un context filozofic. Unele din ele deja pot fi admirate.
De exemplu, ²Vitrina virtuților² – am adunat în ea calitățile înalt apreciate în oameni. Aceasta face referire la ceea ce este cu adevărat important. Vitrinele întotdeauna atrag priviri, de aceea ne dorim ca acestea să etaleze ceea ce se merită pe bună dreptate.
Din ideile încă nerealizate mai este și vitrina principală. Conform ideii inițiale, aceasta trebuie să fie neobișnuită și cu un sens profund. Aici una dintre literele cuvântului ²Gemeni² se transformă în oglindă. O oglindă imensă instalată exact vizavi de trecerea de pietoni din centrul orașului. Ne-am dori ca trecătorii privindu-se în oglindă să zâmbească, să-și aranjeze pieptănătura, să observe cine merge alături. Pentru că ideea primordială a acestei vitrine este: Totul începe cu tine!