MVRDV transformă o clădire din sec. XIX într-un salon de automobile

mai 24, 2024

Producătorul de mașini electrice NIO a inaugurat noua sa locație emblematică în Europa, ocupând o clădire de șapte etaje, construită la sfârșitul secolului al XIX-lea, în Amsterdam.

NIO House Amsterdam, proiectat de biroul de arhitectură MVRDV, îmbină elemente de design ce reflectă caracteristicile brandului NIO în combinație cu respectarea arhitecturii istorice a clădirii.

Clădirea, proiectată de Jan van Looy și construită în 1891 pentru New York Life Insurance Company, a fost una dintre cele mai înalte clădiri private din Amsterdam.

De-a lungul secolului al XX-lea, a găzduit magazinul de lux Metz & Co, iar în 1933 a fost extinsă cu un pavilion modernist din oțel și sticlă, proiectat de renumitul arhitect Gerrit Rietveld.

La fel ca și în celelalte locații ale sale, NIO House Amsterdam transformă clădirea nu doar într-un showroom auto, ci într-un spațiu public multifuncțional, ce contribuie la activitatea comunității locale.

Parterul găzduiește expoziția de mașini, iar primul etaj include o cafenea și un spațiu de joacă pentru copii.

Al doilea etaj, denumit Forum, este destinat atelierelor, prezentărilor și cursurilor pentru afaceri locale și organizarea diverselor evenimente.

Al treilea etaj oferă spații de coworking disponibile pentru public, iar  la etajul patru se află o galerie de artă și design.

Etajul cinci este rezervat birourilor NIO, iar etajele șase și pavilionul de pe acoperiș sunt destinate evenimentelor speciale.

Scara clădirii, cu detalii istorice redescoperite, devine un element central al designului, vizibilă din principalele spații de pe fiecare etaj pentru a orienta vizitatorii.

MVRDV a deschis spațiul cât mai mult posibil, eliminând pereții interiori și înălțând tavanele pentru a crea un mediu luminos și aerisit. Atriumul, care leagă parterul de cafenea amplifică această senzație de open space.

Jacob van Rijs, partener fondator al MVRDV, afirmă: „Provocarea fascinantă a acestui proiect a fost unificarea istoriei acestei clădiri cu identitatea NIO, o companie care, în multe sensuri, oferă o viziune a viitorului. Într-un sens, ne confruntăm cu aceeași provocare pe care Rietveld a rezolvat-o atât de grațios acum 90 de ani.”

Proiectul de design include o paletă de materiale ce devin progresiv mai curate și mai luminoase pe măsură ce urcă în clădire, sugerând o călătorie atmosferică de la pământ la cer.

La parter și la primul etaj, pereții sunt placați cu un material imprimat 3D din carton reciclat, oferind pereților o culoare pământie și o textură canelată.

La etajul următor, pereții și pardoselile sunt finisate cu lemn, iar la al treilea etaj, pardoselile din lemn sunt completate de vopsea ecologică.

Al patrulea etaj prezintă un gradient de culoare portocalie piersică pe pereți, atrăgând atenția asupra plafoanelor boltite ale clădirii originale.

Această schimbare verticală graduală culminează la ultimele două etaje.

Pereții de la etajul șase trec de la auriu la albastru, aici, esența acestui element de istorie modernistă fiind păstrată cu fidelitate, cu finisaje rafinate, precum covoarele și draperiile, creând un spațiu deosebit pentru evenimente precum gale și prezentări de modă – la fel cum era folosit acum aproape 100 de ani.

Pereții de sticlă ai pavilionului Rietveld oferă priveliști panoramice asupra acoperișurilor din Amsterdam, completând senzația de luminozitate expansivă și oferind vizitatorilor un loc de reflecție.

Acest proiect remarcabil nu doar că onorează istoria bogată a clădirii, ci și încorporează elemente inovatoare și sustenabile, oferind o viziune inspirată asupra modului în care vechiul și noul se pot îmbina armonios.

                       

Achitare

Your cart is currently empty.